lång day, långt inlägg.


  

back to 22/10-08
Idag har vi fixat arbetstillstånd till lotta, vilket är ett krig..somsagt. upp 7 på morgonen, promenera bort till barcelonetta, sitta på marken i en kö i en timme, försöka förstå vad poliserna där säger, föröka fylla i alla papper på spanska, gå till banken (& vilken bank sen av alla 1000 stycken) jaa ni förstår.. och när vi sitter där börjar det dessutom spöregna. himlen öppnar sig. det va kaos. vi går runt i regnet för att leta efter någonstans där vi kan fotografera lotta eftersom det behövs när man ska fixa dethär arbetstillståndet. så vi hittar en liten fotoaffär där vi går in, lotta går fram till disken, dyngsur, & muttrar "I wan't to take a photo of myself" ..hon på andra sidan disken blev rädd, på riktigt, eftersom lotta såg ut som ett nyduschat psyko som ville ta kort på sig själv i dedär tillståndet. ah shit.. det va psykos.. Hursomhellst en annan grej som jag inte berättat va att jag tappade min plånbok i måndags, mitt pass, mitt bankomatkort, tunnelbanekort, allt. det är barcelona ellehur, med andra ord. det är kört! men idag ringde polisen och nån hade lämnat in alltihop. dunder människa det måste ha varit. nu tar jag mig hem till sverige också, om jag skulle vilja det, fast det vill jag inte. iallafall inte just nu..


Jag och lotta observerade en sak när vi va ute och gick häromdagen. att det är fett många gamlingar ute här. jämt. dom sitter och fikar, umgås i parkerna, går runt och chillar rent allmänt sådär bara.. varför är det inte så hemma. det känns som att hemma i sverige har man som ett bäst före datum. även om du har tio år kvar att leva är det som att det ändå är dags att lägga livet på hyllan, börja följa days of out lifes, eller kanske city akuten. spela bingolotto på söndagarna. dethär med kompisar oså ger man liksom också upp. dejta kommer väll inte ens på frågan när man kommer över 65? jag säger inte att alla pansisar lever så hemma, men man ser ändå inte lika många ute som man gör här. Sen är det klart att vissa äldre är sjuka och inte kan göra lika mycket spontana grejer längre, men det är väll inget som tyder på att gamlingarna i spanien är friskare än svenska oldies?

jag har ont i magen nu. lotta har imiterat en viss G. jag har dött av garv. nu ska jag lägga mig i sängen och fortsätta läsa min bok. j a g. l ä s e r. en bok. i knoow! det e första gången, men den e så intressant. Tre bröder heter den. den hanlar om två killar som dömts till tio år respektive livstids fängelse för ett mord de med all sannolikhet inte kan ha begått. alltså om ett nästan ofattbart övergrepp från samhällets sida. man får följa Rinkebymordets utredning, förorter och kriminallitet bland invandrare, och svenskar. alla borde läsa den. den dödar lite av folkets alla fördomar om Sveriges brottslighet.  och lite till. "70 procent av alla som sitter i Sveriges fängelser är invandare!" den känns som en ganska sliten line nu lrhur? dock visste ni kanske inte att majoriteten av dessa är norskar, och finnar, dom som är så gott som svenskar right! dom är ju skandinavier! men de e också invandrare i sverige. tänka sig va!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback