muslim?!

I början av mitt och ahmads förhållande (de låter deep i know. och de är.) åkte jag, min bror och mamma på släktträff en dag. min mamma har en bror och fyra systrar så det blir ganska mycket släkt, eftersom dom har barn och deras barn har också barn. 
hursomhellst. vår släkt träffas sääällan. så jag står och pratar med en av mina mostrar.  helt plötsligt kommer mamma. hon börja prata..från ingenstans:
"frida har skaffat pojkvän!"  "jassådu! vad heter han då?"  säger min moster jätte nyfiken. 
"han heter ahmad" svarar jag. min moster blir tyst, typ rädd. "är..är han muslim?" säger hon efter ett tag, "frida..han är väll snäll mot dig?" jätte orolig! dethär fick mig att lacka ur. inget illa mot min moster, hon är godhjärtad men hon är gammal och oupplyst och felupplyst, men det är inte bara min moster de e' de! folk tar förgivet att han är en otrogen dawg som slår mig och det enda jag gör hela dagarna är att städa, och laga mat och tvätta hans svettiga fotbollsstrumpor, och det som gör allt värre är att hade jag sagt att "han heter Lars" istället så vet jag att allt hade varit lugnt! det hade varit dunder. hennes son heter också Lars och ingen hade ens brytt sig om han va snäll eller inte, för han hette ju Lars!

Jag blir stollt när jag tänker på att jag växer upp i en betydligt mer vetande generation och att människor idag är mer upplysta om religon och folkslag, se bara på våra förälldrar så vet dom inte hällften så mycket som vi ungdomar.
 - och ser han verkligen så farlig ut? liknar han någon som skulle kunna vara en kvinnomisshandlare? ser det ut som jag tvingas bära slöja? 
dessutom hjälper han visst till med maten, titta själv!

blesS.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback